Eduinspiracje

Konkurs EDUinspiracje w 2020 roku odbywa się po hasłem „Działam-Upowszechniam-Inspiruję”. Jego celem jest upowszechnianie rezultatów projektów edukacyjnych, promocja dobrych praktyk w tym zakresie oraz pokazanie, jak ważną rolę w życiu odgrywa proces uczenia się oraz dzielenia się swoimi doświadczeniami i wiedzą.

Cele konkursu
  • wyłonienie najbardziej wartościowych, zwłaszcza w zakresie upowszechniania i wykorzystywania rezultatów działań, projektów dofinansowywanych z programów zarządzanych przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji;
  • promocja rezultatów projektów wśród instytucji i osób zainteresowanych edukacją w dziedzinie kształcenia, kultury, młodzieży i sportu;
  • wspieranie rozwoju polityki w dziedzinie kształcenia, szkolenia, młodzieży, kultury i sportu poprzez upowszechnianie wyników projektów, które okazały się sukcesem;
  • promocja najlepszych projektów, których rezultaty zainspirowały społeczności lokalne i wpłynęły na rozwój edukacji.
Uczestnicy konkursu

Konkurs jest przeznaczony dla beneficjentów instytucjonalnych programów: Erasmus+, PO WER, Polsko-Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży, Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży oraz dla organizacji i instytucji należących do sieci Eurodesk Polska.

Nominacje
Konkurs odbywa się w tzw. trybie oscarowym. Oznacza to, że Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji nominuje pięciu kandydatów do nagrody w każdej kategorii. Zainteresowani nie mogą sami zgłosić kandydatury swojego projektu.

Nominowani beneficjenci nie uzupełniają dokumentów konkursowych – biorą natomiast udział w pogłębionym wywiadzie, dotyczącym wpływu projektu na beneficjenta i jego środowisko oraz przeprowadzonych działań upowszechniających. Badanie i uzupełnienie dokumentacji konkursowej będą przeprowadzać przedstawiciele FRSE.

W każdej z poniższych kategorii nominowanych będzie 5 projektów:

  • Edukacja szkolna;
  • Szkolnictwo wyższe;
  • Edukacja zawodowa;
  • Edukacja dorosłych;
  • Edukacja pozaformalna młodzieży;
  • PO WER
  • Polsko-Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży;
  • Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży;
  • Informacja europejska dla młodzieży.
Kryteria oceny i nominacji projektów

Projekty powinny być oceniane według poniższych kryteriów ewaluacyjnych, które zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej stanowią wytyczne w zakresie wyboru najlepszych praktyk. Opis zakresu kryteriów ma charakter pomocniczy i służy ujednoliceniu ich interpretacji.

  • Znaczenie

(Na ile trafnie projekt odpowiada na priorytety programu? Jakie projekt ma znaczenie dla beneficjenta/uczestnika, osób i instytucji współpracujących oraz środowiska lokalnego i polityki edukacyjnej?)

  • Działania komunikacyjne i upowszechniające rezultaty

(W jaki sposób zapewniono widoczność projektu i jego rezultatów? Jakie były najbardziej widoczne rezultaty działania beneficjenta? Jaka była forma ich upowszechnienia?)

  • Wpływ i oddziaływanie

(Jaki był wpływ projektu i jego rezultatów na beneficjenta, uczestników projektu i środowisko? Czy działania były inspiracją dla innych? Jaka była wartość rezultatów i potencjał dalszego wykorzystywania?)

  • Innowacyjność

(Jakie cechy rezultatów wyróżniają je wśród innych o podobnej charakterystyce? Czy zapewniają wartość dodaną w odniesieniu do standardowych rozwiązań?)

  • Możliwość przenoszenia rezultatów, atrakcyjność działań

(W jakim zakresie wykorzystywane są rezultaty? Jak są one postrzegane przez innych? Jaka jest możliwość przenoszenia lub wdrożenia rezultatów wśród innych organizacji/instytucji/osób? Na ile rezultaty projektu są trwałe?)

Wyłonienie zwycięzców i wręczenie nagród laureatom

Nominacje wraz z uzupełnioną dokumentacją oceniają eksperci FRSE, którzy przygotowują rekomendacje dla Kapituły konkursu. Końcowego wyboru laureatów dokonuje Kapituła.

Wyniki konkursu zostaną ogłoszone podczas Gali Wręczania Nagród Edukacyjnych Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, która odbędzie się w grudniu.

Nagrody

Laureaci otrzymają nagrody rzeczowe.

Regulamin konkursu EDUinspiracje

Regulamin konkursu EDUinspiracje [PDF]

Idea

„Każdy kolejny miesiąc realizacji projektu pokazywał mi, że jestem właściwą osobą na właściwym miejscu. Nabrałam większego dystansu do siebie. Nie wszystko musi być perfekcyjne i doskonałe. Ważne, żeby było zrobione wspólnie i z przekonaniem.”

Edyta Kowal-Wencel
EDUinspiratorka 2014

l

Inspiracja

„Chciałam podzielić się swoimi doświadczeniami i zachęcić innych do sięgania po środki na działalność edukacyjną. Uważam, że każdy może zrealizować ciekawy projekt, który przyniesie korzyści nie tylko uczestnikom, ale również wzbogaci doświadczenie samego koordynatora.”

Marta Zając-Ossowska
EDUinspiratorka 2015

+

Zmiana

„Gmina, w której mieszkam i pracuję, liczy około ośmiu tysięcy mieszkańców. W ciągu ostatnich lat sporo się tutaj zmieniło, a jedną z takich zmian było otwarcie się miejscowej społeczności na świat. Młodzież zaangażowała się w międzynarodowe projekty, gościła w swoich domach obcokrajowców i mogła odwiedzić inne kraje europejskie.”

Piotr Zimoch
EDUinspirator 2015

Współpracujemy

Eduinspiracje
najlepsze programy edukacyjne